Špatně vyrobenou kuchyň reklamujte

Financování nové kuchyně může být pro většinu domácností velkým zásahem do rozpočtu, není se tedy čemu divit, že při špatně odvedené práci jsou klienti, kteří si nový interiér od řemeslníka či specializované firmy objednali, velmi rozhořčení. Zhotovení nové kuchyňské linky, či jiných řemeslných výrobků v domácnosti, se provádí většinou na základě smlouvy o dílo. U této smlouvy je důležitým okamžikem předání hotového díla, v našem případě kuchyňské linky, při němž by měl zákazník upozornit na zjevné vady a žádat jejich nápravu. Pokud tak neudělá ihned, může mu pozdější reklamace dělat značné problémy.

Zjevné vady zhotoveného díla

Zjevné vady mohou být jak estetické, tak takové, které zabraňují správné funkčnosti kuchyňské linky. Může se jednat například o:

  • špatně seřízená dvířka, která nesedí a jsou patrné mezery
  • neopracované části kuchyňské linky
  • pracovní deska přesahuje nebo nedoléhá
  • jiný než zvolený barevný odstín
  • poškození spotřebičů způsobené montáží kuchyňské linky

Nadále se však mohou objevit i tzv. skryté vady, které zákazník na první pohled nepozná, ale projeví se až po nějakém čase.

Jak postupovat v případě skrytých vad a nespokojit se s podprůměrně odvedenou prací?

Po zjištění vad je třeba bez zbytečného odkladu dílo u zhotovitele reklamovat. Reklamace je však možná maximálně do dvou let od předání díla. Práva poškozeného zákazníka u smlouvy o dílo jsou v zásadě stejná, jako by se jednalo o kupní smlouvu. Zákazník si zvolí, zda upřednostňuje opravu / výměnu díla či přiměřenou slevu z ceny. V případě závažných nedostatků, kdy vady nelze odstranit dílčími opravami, je dle zákona možné od smlouvy o dílo odstoupit, žádat demontáž kuchyňské linky a navrácení peněz. Z hlediska praktické proveditelnosti se však k této možnosti v podstatě nepřistupuje. Nejčastějšími kompenzacemi jsou právě výše zmíněné opravy či sleva z ceny zhotoveného výrobku.

Pokud zhotovitel reklamaci neuzná

V případě reklamace však samozřejmě může nastat situace, kdy zhotovitel reklamaci neuznává. V tomto případě je nejlepší cestou nechat si vypracovat znalecký posudek od odborníka. Vytvoření znaleckého posudku s sebou sice přináší náklady a čas navíc, ale pokud bude mít zákazník znalecký posudek v rukou, zhotovitel zpravidla ustoupí a uzná své pochybení. Pokud by se však zhotovitel bránil reklamaci i po doložení znaleckého posudku, který dává zákazníkovi za pravdu, nezbývá, než vyhledat pomoc advokáta.

Cena za služby klasického advokáta a případné náklady soudního řízení však mohou převýšit cenu samotné pohledávky. Naštěstí dnes již existují firmy, u kterých za advokáta platit nemusíte a provizi za služby platíte jen v případě úspěšného vyřešení případu. Mezi české společnosti patří Vase naroky.cz.

Malá rada

Pro všechny případy je dobré si uschovat veškerou písemnou dokumentaci – smlouvu o dílo, objednávku, komunikaci se zhotovitelem a dále fotografie výrobku či zajištění svědků, kteří Vám stav výrobku a jednání řemeslníka mohou dosvědčit.

autor článku: Vaše nároky.cz

Napište komentář

* Povinné údaje