Je specializace kouče důležitá?

V každé základní příručce pro kouče se dozvíte dvě věci:

1.      Koučovat může každý

2.      Koučovat lze cokoliv i témata, o kterých kouč vůbec nic neví

 Principielně jsou tato dvě tvrzení pravdivá, ale……… Funguje to tak i prakticky?

Pojďme se na oba body podívat podrobněji.

 1.      Koučovat může každý

Ano, to zcela jistě může. Každý však máme do vínku dány unikátní předpoklady a talenty, které pokud rozvíjíme, stáváme se v daných oblastech lepší než ostatní.

Představte si, že si vyberete dráhu profesionálního tanečníka. Nemáte  pro práci s pohybem vrozené vlohy a tak, ať se sebevíc snažíte a dřete, zůstáváte stále průměrní. Jednoho dne dosáhnete svého stropu a dál už nebude možné se posunout. Ti talentovanější Vás zákonitě strčí do kapsy.

Stropy svých možností jsme limitováni všichni. Jiné to není ani v koučování. Každý kouč má svůj strop jinak vysoko a kvality kouče jsou násobkem velikosti jeho nadání ( výšky stropu) a hodin praxe ( vzdělání a odkoučovaných hodin).

Koučovat tedy může každý, ale s rozdílnou kvalitou.

 2.      Koučovat lze cokoliv i témata, o kterých kouč nic neví

Z podstaty koučinku to tak skutečně je. Kouč o tématu nemusí vědět nic, a přesto dokáže svého klienta provést procesem, tak že je pro dotyčného přínosný a přináší výsledky.

Vnímám však  rozdíly v kvalitě koučinku jednoho tématu u různých koučů. Tento rozdíl  vychází z našeho  základního nastavení. Z toho jací jsme lidé, jaké jsou naše silné stránky, jak zajímavá jsou pro nás jaká témata, čím zkrátka  žijeme.

Postupem času dojde u každého kouče k  orientaci na určitou oblast.  Je to jednoduše proto, že každému je blízké něco jiného – pro jednoho to jsou vztahové záležitosti, druhý vidí své naplnění ve sportu a třetí v pomoci dětem.

A z tohoto důvodu, přestože můžete oslovit kouče, který se specializuje na řešení partnerských vztahů, s požadavkem na pracovní koučink, pak pokud by se dal výsledek koučovacího sezení změřit, zajisté by měl menší efektivitu, než koučink, který je kouči přirozeně blízký ( v tomto případě mezilidské vztahy).

Čím je to? Co je příčinou takového rozdílu?

Naše přirozenost, následování našich kvalit a intuice. Jsme každý jiný a v případě, že respektujeme svá nastavení a těžíme z něj, pak se ocitáme v tzv. „flow“ – v energii, kdy jde vše samo- bez práce a bez zbytečného úsilí. Bez námahy. A tam je i největší síla každého kouče.

Nejde tedy vůbec o to mít o koučovaném tématu informace, jde o to mít o dané téma zájem. Pak přichází ty správné otázky, které koučovaného posouvají vpřed a vytvářejí prostor pro uvědomění a změnu. Kouč by měl svým tématem žít.

Do předchozího vzorce, bych tedy ještě přidala jednu proměnnou :

Kvalita kouče =

velikost jeho nadání x počet hodin praxe x  koeficient přirozené  specializace

 

Je tedy specializace  kouče důležitá? Jednoznačně  ANO.

Mé osobní  nastavení mě nasměrovalo ke koučinku bydlení, pracovnímu koučinku a  koučinku osobního rozvoje.  Vím, že například v oblasti partnerských vztahů není mé místo a tak je skvělé, že jsou jiní koučové, pro které je tato oblast klíčová a jsou v ní nepřekonatelní.

Na závěr přidávám některé specializace koučů a ty, kteří jsou v jednotlivých tématech opravdu dobří.

 

Sportovní koučink – bývalá vrcholová sportovkyně a trenérka  Andrea Změlíková

Pracovní koučink – podnikatel, lektor a můj učitel Jiří Kunčar

Zdravá strava a životní styl – výživová poradkyně a koučka Ivana Nohavová

Týmový koučink –zkušená koučka a autorka knihy Týmový koučink  Eva Mohauptová

Vztahový koučink – člověk s velkým srdcem Lenka Benešová

Harmonizace  života – kouč pracující s emočními rovnicemi  Aleš Kalina

Sexuální koučink – mediálně známá Julie Gaia Poupětová

Sebevědomí, ženská témata –  jemná  a  podporující Alice Kirš

Dětský koučink – aktivní a všestranná Lenka Černá

 

autor článku : Monika Kořínková

Napište komentář

* Povinné údaje