S rozmachem technologií lidé čím dál tím častěji nakupují online. Vede je k tomu nejen mnohdy velmi výhodná cena, ale také úspora času, kterou by jinak v nákupních centrech a obchodech strávili. Jiné tomu není ani v předvánočním období, kdy většina z vás musí mezi pečením cukroví a sháněním stromku stihnout ještě nakoupit hromadu dárků. Není se proto čemu divit, když vyměníte nákupní košík a davy lidí za pohodu a teplo domova. Každé pro má však i své proti a ani s nákupem online nemusíte být vždy stoprocentně spokojeni. Jak si vybrat správný e-shop a jak postupovat, když vám zboží nevyhovuje?
Ověřený e-shop
Než se pustíme do nákupu přes internet, je vhodné ověřit si, zda je zvolený e-shop pro vaši objednávku ten pravý. Srovnání ceny, kvality a doby dodání by mělo být samozřejmostí, je vhodné si však zjistit, zda je zvolený obchodník spolehlivý a zda skutečně můžete uvedeným informacím věřit. Nejdůvěryhodnějším zdrojem většinou bývají reference ostatních zákazníků, kteří již s e-shopem měli co dočinění. Z referencí se můžete dočíst zejména, jestli byl kupující se zbožím spokojen, případně zda byla komunikace s obchodníkem na profesionální úrovni, nebo se jednalo o podvodníka. V rámci důvěry je vhodné si dále ověřit kontaktní údaje uvedené na webových stránkách obchodu. Pokud se na telefonní číslo nejde dovolat nebo se vám e-mail vrátí jako nedoručený, měli byste se mít na pozoru a raději dárky nakoupit jinde. V neposlední řadě se můžete také podívat, co je o firmě uvedeno v obchodním rejstříku.
Vrácení zboží do 14 dní
V online prostředí na zákazníky myslí také zákon. Jelikož si zboží jako v klasickém kamenném obchodě nemůžete ohmatat, vyzkoušet ani spustit, máte právo na vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dní od jeho převzetí. Pokud vám tedy nevyhovuje velikost, nelíbí se vám barva či jednoduše o zboží již nemáte zájem, můžete jej v uvedené lhůtě zaslat prodejci s odstoupením od smlouvy zpět. Ten by vám měl neprodleně, nejpozději však do 14 dní od obdržení zboží, vrátit peníze. Pozor však na výjimky, kdy zboží bez udání důvodu vrátit nelze. Jedná se zejména o produkty vytvořené na míru zákazníkovi, PC programy a CD, pokud by porušen obal, a knihy a časopisy.
Reklamace online zboží
Reklamace zboží zakoupeného na internetu se řídí stejnými pravidly, jako když reklamujete věc v kamenném obchodě. Na veškeré zboží se vztahuje záruka po dobu 24 měsíců od převzetí zásilky. Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dní, poté je povinen podat zprávu, zda reklamaci přijímá nebo zamítá. Pokud se v uvedené lhůtě nevyjádří, vzniká vám nárok na okamžité odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Na své finance máte nárok také v případě, že již potřetí reklamujete stejnou vadu. Kdyby obchodník odmítal peníze vrátit, nebo byste nesouhlasili se zamítnutím reklamace, je vhodné obrátit se na právníka. Zastoupení klasickým advokátem však může být nákladné a často převýší cenu samotné pohledávky. Naštěstí dnes již existují firmy, u kterých za advokáta platit nemusíte a provizi za služby platíte jen v případě úspěšně vyřešeného případu. Mezi české společnosti patří Vaše nároky.cz.
Stejná pravidla i na Facebooku
Pro nákupy přes sociální sítě, mezi které patří také v ČR nejoblíbenější Facebook, platí stejná pravidla, jako při objednávce v běžném e-shopu. Občanský zákoník totiž používá obecnou formulaci pro nákupy online a nerozlišuje, zda byly zprostředkovány přes internetový obchod nebo facebookovou stránku. Jestliže si tedy něco zakoupíte přes sociální síť, máte taktéž právo na vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Mnoho obchodníku bohužel ještě donedávna využívalo neznalosti zákazníků, kterým tvrdilo, že na Facebook se toto odstoupení od smlouvy nevtahuje. Nedávné soudní rozhodnutí v podobné kauze však potvrdilo, že zákazník je možností odstoupení chráněn i při nákupu přes sociální síť.
Přejeme vám klidné adventní dny, bezproblémové nákupy, krásné vánoce a šťastné vykročení do Nového roku v kruhu nejbližších.
autor článku : Vaše nároky.cz
Napište komentář